Etusivu I Lajit I Kuumailmapallot

Kuumailmapallolentämisen pallo.net -sivuille pääset tästä. Ne sijaitsevat ilmailuliitto.fi -sivujen ulkopuolella, joten pallo.net aukeaa uuteen selainikkunaan.

Kuumailmapallot

Siinä missä useimmissa muissa ilmailumuodoissa nostovoima kehitetään siipiprofiililla, kuumailmapallolentäjät turvautuvat ympäristöään lämpimämpään ilmaan, joka tunnetusti kohoaa ylöspäin. Kyseessä onkin vanhin lentämisen muoto.

Pallo ajelehtii vapaasti ilmavirtausten mukana, mutta on silti ohjattavissa. Tuuli nimittäin puhaltaa eri suuntiin eri korkeuksissa. Kokenut lentäjä osaa siten hakeutua toivottavaan suuntaan vievän virtauksen kohdalle. Suomen ennätys pituuslennossa on 359 kilometriä.

Kuumailmapalloilla lennettäessä ei ilmakehässä saa olla voimakkaita pystysuuntaisia virtauksia, joita auringon lämpö aiheuttaa. Siksi niillä operoidaan talvisin tai kesällä varhain aamulla ja iltaisin. Starttipaikka valitaan tuulta luotaamalla laskun tapahtuessa maastoon. Pallo mahtuu koreineen henkilöauton peräkärryn.

Taivaalla lipuva kuumailmapallo on vaikuttava näky ja sen ovat huomanneet myös mainostajat. Siksi useimmilla palloilla onkin sponsori. Kuumailmapalloilla lennetään myös ammattimaisesti matkustajia kuljettaen.

Pallolentäminen on vielä varsin suppean piirin harrastus, mutta lajin parissa on ryhdytty toimeen uusien lentäjien löytämiseksi. Lupakirjaan vaaditaan 16 lentotuntia. Pallolentäjiä oli vuoden 2011 lopussa 45 ja palloja 58.

Ilmapallotoimikunta 2012

Mikko Kujala puheenjohtaja