Etusivu I Lajit I Moottoripurjelento

Moottoripurjelento

Moottoripurjelento on nimestään huolimatta lentämistä moottorikoneella. Tässä tarkoitetaan ns. moottoripurjekoneita (mopu), joissa on kiinteästi asennettu moottori, kiinteä tai sisäänvedettävä laskuteline, aerodynaamisesti hyvin muotoiltu koneen runko, ja ns. Cessna -tyyppisistä koneista poiketen pitkät, suhteellisen hyvän liitosuhteen mahdollistavat siivet. Näistä moottoripurjekoneista käytetään myös käsitettä Touring Motor Glider, TMG. Purjekoneet, joissa on ns. kotiinpaluumoottori maastolaskun välttämiseksi tai itsenäiseen operointiin kykenevät ns. itsestarttaavat purjekoneet, esitellään normaalin purjelennon yhteydessä. Moottoripurjekoneet (moput) ovat kuitenkin alkujaan lähtöisin purjekoneiden kehittelystä.

Nykyisin mopu-lentäminen tarjoaa lähes saman suorituskyvyn kuin yksityislentäjän lupakirjalla (PPL) lennettävät Piper, Cessna ja yms. pienkoneet. Joissakin tapauksissa mopun suorituskyky on jopa parempikin. Konemerkeistä voisi mainita lasikuituiset kahden hengen rinnakkain istuttavat moput kuten Dimona, Grob G109 sekä puurakenteiset 1- ja 2 -paikkaiset moput kuten Fournier RF 4 ja RF 5 "Tuulia" sekä Scheibe SF25 Falke ja vielä ns. moottori-Lerche. Nykyaikaisella lasikuituvalmisteisella moottoripurjekoneella päästään 160-220 km/h:n matkalentonopeuksiin, moottorit ovat kooltaan 1,6-2,5 -litraisia ja noin 60-90 -hevosvoimaisia.

Mopu-lentäminen on vielä suhteellisen edullista, reilusti alle 50 senttiä kilometri henkilöä kohden. Ilmailukerhojen perimät konevuokrat ovat noin 30-90 €/tunti. Moottoripurjelentäjän lupakirjan edellyttämän lentokoulutuksen hinta on suurin piirtein henkilöauton ajokortin hintaa vastaava. Lentokoulutuksen lisäksi vaatimuksiin kuuluu noin 60 teoriatunnin opiskelu sekä tietopuoliset kokeet. Useilla paikkakunnilla teoriakurssit järjestetään kansalais- tai työväenopistoissa.

Ikärajavaatimus mopulupakirjan samiseksi on 17 vuotta ja lentokoulutusvaihe edellyttää ilmailulääkärin tarkastuksen läpäisemistä sekä Ilmailuhallinnon myöntämää lento-oppilaan lupakirjaa. Terveydelliset vaatimukset eivät ole kovin tiukat. Esimerkiksi silmälaseja voi käyttää, eikä lievä värisokeuskaan välttämättä muodosta estettä.

Edullisen matkalentämisen euforiasta nauttimiseen mopu on oivallinen valinta.

Mopuilla voi matkailla tosi mukavasti niin koti- kuin ulkomaillakin ja ihailla maisemia lintuperspektiivistä. Anssi Soila ja Tapio Savolainen lensivät 2001 Stemme S10 -moottoripurjekoneella Malmilta aina Kapkaupunkiin Etelä-Afrikkaan saakka. Ainakin yhdellä Grobilla on lennetty Saksasta Australiaan.

Mopuilla voidaan lentää myös talvella, sillä niissä on lämmityslaite.

powered by eMedia