Etusivu I Lajit I Virtuaalilentäminen
Virtuaalilentäminen, simulaattorilentäminen - mitä se on?

Se on tapa harrastaa ilmailua: edullinen, ei ikärajaa, ei säävarauksia. Monet lentolupakirjan omaavat harrastavat virtuaalilentämistä ja syventävät osaamistaan. Kannattaa mennä mukaan kerho-toimintaan - sieltä saa neuvoja ja vinkkejä ja yhdessä lentäminen on antoisampaa!

Suomen Virtuaali-ilmailijat ry. (SVIL) on rekisteröity yhdistys, joka järjestää erilaisia tapahtumia ja tutustumiskäyntejä mm. lentokentille ja museoihin. Mainita voi myös simutapahtumat, joissa harrastajat kokoontuvat lentämään ja lennonjohtamaan samanhenkisessä seurassa.  SVIL tiedottaa ja tekee tunnetuksi virtuaali-ilmailuharrastusta ja on näkyvästi mukana eri ilmailutapahtumissa ja messuilla. Suomen virtuaali-ilmailijat ry:n toimintaa rahoitetaan jäsenmaksujen lisäksi oheistuotemyynnillä sekä sponsorituloilla. Yhdistys on Suomen Ilmailuliiton jäsen.

Virtuaalilentäjät - Virtual Pilots ry. on rekisteröity yhdistys, jossa lennetään internetissä online toisten kanssa II Maailmansodan ilmataistelusimulaattoreilla (esim. Aces High, WarBirds, World War II Online, Microsoft Combat Flight Simulatorit, European Air War, Dawn of Aces ja Target: Rabaul). Monet historiasta kiinnostuneet jäsenet ovat mukana yhdistyksen ilmailuhistoriaprojektissa. Nettilentäjät auttavat uusia lentäjiä. Eri simulaattorien taivaalta löydät muita suomalaisia ja laivueita, jotka mielellään auttavat myös uusia lentäjiä.  Yhdistys on Suomen Sotahistoriallisen Seuran sekä Suomen Ilmailuliiton jäsen.

VACC Finland on virtuaali-ilmailun verkkolentotoimintaa VATSIM-verkossa vetävä Suomen paikallisosasto. Se tarjoaa virtuaalisia ja hyvin realistisia ilmailukokemuksia verkossa. Maailmanlaajuisesti toiminnassa on mukana yli 130000 harrastajaa. Virtuaalitaivaalla lennetään oikeiden lentosääntöjen mukaisesti, ilmailukarttoja seuraten ja yhteydenpito lennonjohtoon käy radiopuhelinliikenteen avulla. Suomalaisista harrastajista noin kymmenellä prosentila on oikea ilmailulupakirja ja harrastajien keski-ikä on noin 30 vuotta.
www.vacc.fi