Etusivu I Uutiset I Osmo Jalovaara Ilmailuliiton kunniajäseneksi

Osmo Jalovaara Ilmailuliiton kunniajäseneksi

Suomen Ilmailuliitto on myöntänyt seuraavat palkinnot ja kunnianosoitukset liiton vuosikokouksen yhteydessä 29.3.2014.

Ilmailuliiton vuosikokous kutsui Osmo Jalovaaran Suomen Ilmailuliiton kunniajäseneksi hänen mittavan ja monipuolisen kansallisen ja kansainvälisen ilmailuharrastustoiminnan johdosta. Yksityislentäjän lupakirja hänellä on ollut vuodesta 1955 lähtien. Jalovaara oli ensimmäinen suomalainen kansainvälinen, FAI:n kelpuuttama taitolentotuomari. Jalovaara on toiminut FAI:n (taitolento- sekä ilmailukasvatuskomissio) delegaattina 20 vuoden ajan. Jalovaara on myös ollut perustamassa Ilmailumuseoyhdistystä ja Urheilutaitolentäjät ry:tä toimien molempien hallituksissa sekä urheilutaitolentäjien puheenjohtajana.

Liitto myönsi kultaisen ansiomerkin Pentti Lehdolle ja Rauno Härköselle.

Pentti Lehto on ollut Hämeenlinnan Ilmailukerhon jäsen vuodesta 1946 ja perustamassa Ilmailukerho Vasamaa sekä osallistunut ratkaisevasti kolmen suomalaisen purjekoneen prototyypin rakentamiseen. Lehto on ollut kehittämässä purjelennon SM-kilpailusääntöjä 30 vuoden ajan ottaen osaa sekä kansalliseen että kansainväliseen järjestö- ja kilpailutoimintaan. Lehto on ollut Suomen Ilmailuliiton apuna niin viranomais- kuin muissakin purjelennon asiantuntijatehtävissä.

Rauno Härkönen on toiminut Imatran Ilmailukerhon laskuvarjojaoston vetäjänä ja kehittäjänä jaoston perustamisvuodesta 1968 vuoteen 1998, jolloin jaosto perusti edelleen toimivan Skydive Karjala ry:n. Hyppykouluttajana hän toimi vuosina 1967–2008. 1970- ja 1980-luvuilla Härkönen toimi Ilmailuliiton laskuvarjotoimikunnassa (LuKT). Härkönen oli tuomassa tandemhyppytoimintaa Suomeen ollen 1988 Suomen ensimmäinen tandemhyppypilotti. Härkösen aktiivisesta toiminnasta Imatran IK on saanut Ilmailuliiton kerhopalkinnon kuusi kertaa.

Harmon-patsas annettaan palkinnon sääntöjen mukaan suomalaiselle lentäjälle tunnustuksena edellisen vuoden kuluessa tehdystä korkealuokkaisesta lentosuorituksesta tai lentosuorituksista. Harmon-patsas annettiin tänä vuonna Anssi Soilalle, joka on osoittanut pioneerihenkeä lentämällä tutkimustarkoituksissa moottoripurjekoneella Andeilla ja Mount Everestillä. Mount Everestille hän lensi ensimmäisenä maailmassa toisen pilotin, Klaus Ohlmanin kanssa.

Suomen Ilmailupatsas jaettiin Suomen siviili-ilmailun alalla ansioituneesti toimineelle henkilölle, Esko Lähteenmäelle. Lähteenmäki on yksi Suomen onnettomuustutkinnan uranuurtajista tutkien satoja onnettomuuksia ja vaaratilanteita yli 40 vuotta, vuodesta 1973 tähän päivään. Lähteenmäki on jakanut keräämäänsä tietoa lentoturvallisuuden parantamiseksi vuosikymmenten ajan Suomen Ilmailuliiton tapahtumissa.

Kerhoille jaettavan Kotkanpoika kiertopalkinnon sai Lappeenrannan Ilmailuyhdistys ilmailun edistämisestä. Kerho järjesti Suomen päälentonäytöksen 14.-16.6.2013 Lappeenrannan lentoasemalla. Tapahtuma oli menestys varsinkin paikallisen näkyvyyden osalta sekä taloudellisesti. Lentonäytöksen järjestelyihin osallistui noin 100 kerholaista ja parisataa muuta talkoolaista. Päälentonäytöksen kävijämäärä oli yli 11 000.

Inka Tiittolle myönnettiin Luumun Maljan. Tiitton saavutuksina edellisenä toimintavuotena oli erittäin aktiivinen hyppytoiminta ja heinäkuussa 2013 hyppääminen kahdeksan naisen tekemässä ”head down” Euroopan ennätyksessä. Tiitton aktiiviharjoittelu tuulitunneleissa teki hänestä alan ammattilaisen ja nyt hän kiertää ympäri maailmaa valmentamassa tunneleissa.

Lähettäjä
Jari Lehti