Etusivu I Uutiset I VALTAVA ILMATANKKAUSKONE OULUN PÄÄLENTONÄYTÖKSEEN
16.04.2014

VALTAVA ILMATANKKAUSKONE OULUN PÄÄLENTONÄYTÖKSEEN

Valtava KDC-10 ilmatankkauskone saapuu Suomen Ilmailuliiton päälentonäytökseen Ouluun 9.-10.8.2014. Hollannin Ilmavoimien 334 laivueen McDonnell Douglas KDC-10 ilmatankkauskone osallistuu näytöksen maanäyttelyyn.

Koneen pituus on 55,43 metriä ja siipien kärkiväli 50,40 metriä. Koneen pyrstö ylettyy lähes 18 metrin korkeuteen. Maksimi lentoonlähtöpaino koneella on 256 300 kiloa ja tyhjänäkin se painaa yli 120 000 kiloa. KDC-10 koneen takarungon alla on ilmatankkauspuomi joka kiinnittyy tankattavaan lentokoneeseen ja polttoaine siirtyy puomin kautta koneesta toiseen 1750 litran minuuttivauhdilla. Tämä lentävä bensa-asema mahdollistaa sotilaskoneille pidemmän toiminta-ajan ja lentomatkan, kun ne voivat tankata ilmassa, laskeutumatta maahan tankkaamaan. Tankkauskoneiden avulla sotilaskoneita siirretään myös mantereelta toiselle.

KDC-10 kone on Finnairillakin käytössä olleen DC-10 koneen ilmatankkausversio. Hollannin Ilmavoimilla on käytössä kaksi KDC-10 konetta joista toinen saapuu Ouluun mukanaan Hollannin Ilmavoimien F-16 demoteamin kaksi F-16 konetta, joita se tankkaa matkalla. Hollannin Ilmavoimat ostivat koneet käytettyinä 1992 Martinairilta ja modifioivat ne matkustajakoneista ilmatankkauskäyttöön. Koneet otettiin palveluskäyttöön 1995 ja niiden kotitukikohta on Eindhoven.

Koneissa on myös iso rahtiovi ja ne pystyvät ottamaan 65 tonnia rahtia. Koneita käytetäänkin myös rahtilentoihin sekä humanitaarisiin operaatioihin, ja ne olivat mm. auttamassa Haitin maanjäristyksen uhreja.

KDC-10 koneen tekniset tiedot:

Pituus: 55,43 m

Siipien kärkiväli: 50,40 m

Siipien pinta-ala: 367,7 m2

Korkeus: 17,70 m

Moottorit: 3 kpl CF6-50C2 suihkumoottoreita (yhden moottorin  työntövoima on 240,2 kN)

Matkanopeus: 890 km/h

Maksiminopeus: 962 km/h

Toimintasäde: noin 9760 km

Koneiden rekisterit ja nimet: T235 Jan Scheffer ja T264 Prins Bernhard

Liitteet: Kuva Hollannin Ilmavoimien KDC-10 ilmatankkauskoneesta tankkaamassa F-16 hävittäjiä. Photo Credits: Hollannin Ilmavoimat

Tour de Sky on Ilmailualan ykköstapahtuma Suomessa vuonna 2014. Suomen Ilmailuliiton vuoden 2014 päälentonäytös järjestetään 9.-10. elokuuta 2014 Oulun lentokentällä. Päälentonäytös palaa Ouluun lähes kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen. Suuri yleisö ja alan harrastajat ovat suuresti muistelleet 1997 Oulu International Airshowta, joka keräsi lähes 40000 katsojaa viikonlopuksi Oulunsalon lentokentälle. www.tourdesky.fi