Etusivu I Uutiset I Italian ylpeys FRECCE TRICOLORI harvinaiselle vierailulle Suomeen
13.05.2014

Italian ylpeys FRECCE TRICOLORI harvinaiselle vierailulle Suomeen

FRECCE TRICOLORI – yksi maailman kuuluisimmista sotilastaitolentoryhmistä tekee harvinaisen vierailun Suomeen vuoden 2014 Suomen Ilmailuliiton Tour de Sky - päälentonäytökseen Ouluun 9.-10.8.2014.

Italian ylpeys – Frecce Tricolori on erittäin arvostettu ja ammattitaitoinen sotilastaitolentoryhmä, joka lentää ainoana maailmassa kymmenellä koneella vaativaa muodostelmalentoa, koneiden lentäessä vain muutaman metrin päässä toisistaan. Frecce Tricolori on hyvin tunnettu ja ryhmän esiintymisiä seurataan ympäri maailmaa. Frecce Tricolorilla on useita fanclubeja joissa on kymmeniätuhansia jäseniä eri puolilta maailmaa, ja Frecce Tricolori on koko Italian kansan ylpeys. Minne ryhmä meneekään saa se Italiassa aina sankarin vastaanoton. Frecce Tricolori onkin Italian kansallisuustunteen ilmentymä. Maailman ilmailukatseet kohdistuvatkin Ouluun elokuussa.

Italian Ilmavoimien Frecce Tricolorin lento-ohjelma on erittäin vaativa, mutta silti monipuolinen ja huumorilla maustettu. Ohjelmassa kaikki kymmenen konetta lentävät yhdessä sekä pienemmissä muodostelmissa soolokoneen tehdessä uskomattomia liikkeitä. Soolokoneen yksi kuuluisimmista liikkeistä on ns. ”Grazy Flying” eli hullulentäminen, jossa soolokone hyppii ja pomppii täysin järjen vastaisesti matalalla kiitoradan päällä.

Frecce Tricolori perustettiin 1.3.1961, josta lähtien osasto on esiintynyt Italian ja Euroopan lentonäytöksissä, mutta Suomessa osasto on käynyt vain 20 vuoden välein. Edelliset vierailut olivat 1974 ja 1994, joten kyse on todella harvinaisesta vierailusta.

Vuodesta 1982 Frecce Tricolori on lentänyt Aermacchi MB339PAN suihkukoneella, joka on vastaava konetyyppi kuin Suomen Ilmavoimien BAe Hawk suihkuharjoituskoneet. Ryhmän lentäjät ja mekaanikot työskentelevät täysipäiväisesti Frecce Tricolorissa 2-5 vuotta jonka jälkeen palaavat takaisin operatiiviseen hävittäjälaivueeseensa. Vaativa muodostelmalento edellyttää kovaa harjoittelua. Frecce Tricolori harjoittelee tulevan kesän esitystä päivittäin alkutalvesta aina huhtikuuhun asti. Vain kova ja laadukas harjoittelu mahdollistavat turvallisen ja näyttävän lento-ohjelman esittämisen. Huoltokoneena Frecce Tricolorilla on suuri Lockheed C-130 Hercules kuljetuskone, joka myös saapuu Ouluun. Kaikkiaan Ouluun tulee n. 45 ryhmän jäsentä. Frecce Tricolorin kotitukikohta Italiassa on Rivolto, Venetsian itäpuolella.

Oulun taivaalla nähdään myös Suomen Ilmavoimien Midnight Hawks taitolentoryhmä, joten luvassa on kahden sotilastaitolentoryhmän upeat esitykset samassa lentonäytöksessä.

Lentonäytöksen johtaja
Perttu Karivalo