17.01.2017 Uutiset

Lentsu.fi – tietoa lennokkiturvallisuudesta

Uusi lentsu.fi-sivusto kokoaa yhteen vastuulliseen ja turvalliseen lennokkitoimintaan liittyvää materiaalia.

Tammikuussa 2017 käynnistetyn lennokkiturvallisuusprojektin tarkoituksena on yhdistää ja dokumentoida suomalaisessa perinteisessä lennokkitoiminnassa hyväksi havaitut käytännöt. Materiaali kootaan projektia varten luodulla verkkosivustolle. Sivuston artikkelit jakavat tietoa, kokemuksia ja mielipiteitä lennokkiturvallisuudesta. Sivustolta löytyy myös hyödyllisiä linkkejä, kuten Suomen Ilmailulaki.

Sivusto täydentyy ja kehittyy projektin aikana. Projektin lopuksi siitä muodostuu uusi lennokkitoiminnan käsikirja kaikkien käyttöön.

Projektin taustalla on huoli lennokkimääräysten tiukentumisesta. Perinteiset lennokkiharrastajat ovat harrastaneet ilmailua vastuullisesti ja turvallisesti. Hyvä turvallisuuskulttuuri on omaksuttu muilta harrastajilta. Viime aikoina erilaisten lennokkien myynti on kasvanut valtavasti ja lajin piiriin on tullut uusia harrastajia, joilla ei ole tietoa ilmailusta ja sen turvallisuuskulttuurista. Turvallisuusprojektilla halutaan taata, että lennokkitoimintaa voidaan edelleen harrastaa monipuolisesti ja tasavertaisesti muiden ilmailijoiden rinnalla, kuten tähänkin asti.

Lentsu-projektilla on suuri harrastajakuntaa yhdistävä vaikutus, josta saatavaa hyötyä ei voi mitenkään aliarvioida, sanoo Hannu Hjulberg, Lennokkitoimikunnan puheenjohtaja.

LENTSU tulee sanasta lennokkiturvallisuus. Turvallisuus ei tarkoita pelkästään ohjeita, kieltoja ja rajoituksia. Se on myös tapa toimia, joka on opittu käytännön kautta muilta harrastajilta.

Lisätietoja:

lentsu.fi