11.06.2017 Uutiset

Päälentonäytös lensi historiasta nykypäivän kautta tulevaisuuteen

Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös tutustutti ilmailun ystävät ilmailun historiaan, nykypäivään ja tulevaisuuteen. Noin 10 000 kävijää viihtyi Seinäjoen lentokentällä kaksipäiväisessä Seinäjoki International Airshow’ssa 10.–11. kesäkuuta.

Lentonäytös avattiin virallisesti Alavuden Ilmailukerhon laskuvarjohyppääjä Joona Tammiston laskeutuessa taivaalta Suomen lippu mukanaan. Lauantaina sää suosi näytöstä, ja yleisö sai nauttia auringon paisteesta. Yleisömäärä oli noin 8000 ensimmäisenä näytöspäivänä.

Joona Tammisto ja Suomen lippu
Yleisö nautti lentonäytöksestä lauantaina auringon paistaessa

Sunnuntain näytöspäivä alkoi sateessa. Kovin kauaa ei kuitenkaan onneksi tarvinnut odottaa sään selkenemistä ja lentonäytöksen käynnistymistä.

Yleisöä ei pieni tihkusade sunnuntaina aamulla häirinnyt.

Historian havinaa näytökseen toivat muun muassa VL Viima II ja Douglas DC-3. VL Viiman pilotti Phil Lawton lensi taivaalla näyttävän näytösnumeron. DC-3 lensi useita ylilentoja ja paikallislentoja.

VL Viima ja Phil Lawton

Tulevaisuudesta tuulahduksia toivat hävittäjäkoneet Saab JAS 39C Gripen, Eurofighter Typhoon ja Super-Hornet.  Lauantaina taivaalla kolmikosta nähtiin Eurofighter Typhoon ja Saab JAS 39C Gripen. Super-Hornet lensi sunnuntaina.

Super Hornet lentoon lähdössä
Gripen maanäyttelyssä

Puolustusvoimat esitteli näytöksessä nykykalustoaan. Taivaalla nähtiin muun muassa Ilmavoimien nykyinen F/A-18C Hornet -monitoimihävittäjä. Maavoimien kaksimoottorinen kuljetushelikopteri NH90 TTH esitti pelastusnäytöksen. Myös rajavartiolaitoksen kuljetushelikopterit esittäytyivät.

NH90-kuljetushelikopteri maanäyttelyssä.

Lentonäytöksen päätti kumpanakin tapahtumapäivänä Ilmavoimien osastotaitolentoryhmä Midnight Hawks. Ryhmä lensi Finlandian säestyksessä Suomi 100 -juhlavuoden sinivalkoisissa väreissä Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuotta kunnioittaen.

Midnight Hawks

Varsinaisen lentonäytöksen lisäksi tapahtuma-alueella oli paljon muutakin nähtävää. Laaja maanäyttely kiinnosti kävijöitä siinä missä lentonäytöskin. Perheen pienemmille oli alueella oma ”Tivoli”.

Lasten tivoli

Ilmailuliitolla oli tapahtuma-alueella oma harrasteilmailukylä, jossa liiton toiminnan lisäksi esiteltiin laajasti harrasteilmailua eri ilmailukerhojen toimesta. Omaa toimintaansa ja ilmailuharrastusta olivat esittelemässä muun muassa Etelä-Pohjanmaan liitäjät, Alavuden Ilmailukerho, Vaasan Lentokerho, Seinäjoen RC-AIR Club, Etelä-Pohjanmaan Ilmailukerho ja Ähtärin ilmailijat.  Harrasteilmailulajit olivat kaikki esillä jossain muodossa. Kiinnostuneita kyselijöitä riittikin ja harrastajat saivat ahkeraan kertoa lajeistaan. Pelkästään katsella ei tarvinnut, sillä kokeilemaankin pääsi. Useat kerhot olivat tuoneet mukanaan simulaattorin ja muita varusteita.

Ilmailuliiton esittelypiste

Suomen Ilmailuliitolla on pitkä historia lentonäytösten järjestämisessä. Liitto järjestää vuosittain lentonäytöksen eri puolilla Suomea. Liiton ensimmäinen lentonäytös järjestettiin vuonna 1920 lentoviikkona Suomen Messujen yhteydessä Helsingissä.

Ensi kesänä Ilmailuliitto järjestää ”Ilmavoimat 100 vuotta lentonäytös 2018” -tapahtuman.

Luvassa on Suomen historian suurin lentonäytös Jyväskylässä Tikkakosken lentoasemalla 16.–17. kesäkuuta.

Seinäjoki International Airshow oli osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa. Ilmailuliiton pisteellä oli jaossa Suomen lippu -poskitarroja. Tapahtuman järjestelyistä vastasi paikallinen ilmailukerho Etelä-Pohjanmaan Ilmailukerho.