31.05.2024 Uutiset

Ilmailuliitto on palkinnut Harmon-patsaalla vuodesta 1920

Amanuenssi Eijakristina Sumelius on selvittänyt Ilmailuliiton kiertopalkintojen historiaa. Kuvassa hän on Suomen Ilmailupatsaan kanssa.

Ennen kun Ilmailuliitto muutti Malmilta Vantaalle, Ilmailumuseon asiantuntijat tutustuivat liiton toimitilassa esineistöön. Amanuenssi Eijakristina Sumelius kuvaa Suomen Ilmailupatsasta arvokkaaksi, uniikiksi taideteokseksi. Suomen Ilmailupatsaasta kerrotaan Ilmailu-lehdessä 3/2024 ja juttu on luettavissa myös lehden verkkosivuilla.

Eijakristina Sumelius on perehtynyt myös Harmon-patsaiden historiaan. Ilmailuliitto on myöntänyt Harmon-patsaan ansioituneelle ilmailijalle vuodesta 1920-lähtien. Sumelius kertoo artikkelissaan vuonna 1986 kadonneesta veistoksesta ja Ilmailuliiton omistamasta, Ilmailumuseossa säilytettävästä Harmon-patsaasta.