20.06.2024 Uutiset

SILPI:ssä jo 600 ilmoitusta

SILPI-järjestelmän valinnat auttavat ilmoituksenteossa. Kuva: Teemu Kavasto

Ilmailuliiton Turvallisuustoimikunnan kehittämän Ilmailun poikkeama- ja havaintoilmoitusjärjestelmän SILPI:n suosio kasvaa. Kaksivuotisen taipaleen aikana on jo 600 ilmoituksen raja rikottu.

Järjestelmää on kehitetty jatkuvasti ja uusia ominaisuuksia on otettu käyttöön. Ilmoitussivun ylävalikon kohtaan ”Tietoja” kirjataan tehtyjä muutoksia, kun ne on aktivoitu toimintaan; sieltä kerhotoimija löytää myös linkin kattaviin lisäohjeisiin.

Merkittäviä uusia ominaisuuksia ovat muun muassa ilmoittajan itse arvioima riskiarviointi ja mahdollisuus osoittaa ilmoitus tiedoksi myös huoltoyritykselle. Riskiarvioinnin tekemiseen annetaan ilmoituksessa kattavat ohjeet ja arvion tekeminen on helppoa. Riskiarvio tulee täytettäväksi ilmoitukseen, kun ensin valitaan ”Sisäinen poikkeamailmoitus” ja sieltä esimerkiksi ”Lentokalusto” tai muu vastaava, jossa riskiarviointi katsottiin tässä vaiheessa tarpeelliseksi lisätä näytettävien kysymyksien joukkoon. Yhdistyksen turvallisuusvastaava voi tarvittaessa arviota muuttaa.

Talven aikana järjestelmään on tehty useita parannuksia sekä korjattu puutteita ja virheitä. Esimerkiksi kirjatumalla sisään saat näkyville erilaisia automaattitilastointeja valitsemalla ylävalikosta ”Hallinta”. SILPI:n käyttäminen on helppoa ja suoraviivaista. Edelleen työ jatkuu muun muassa kevyempien ilmailulajien osalta. Kussakin lajissa lajitoimikuntien vastuuhenkilöt voivat kehittää lajinsa järjestelmää mahdollisimman hyvin omaa lajia palvelevaksi.

Syksyllä alkaa rajapinnan rakentaminen Traficomin käyttöön tulleeseen ECCAIRS2-järjestelmään. Rajapinnan valmistuttua lentoturvallisuusilmoituksen voi tehdä SILPIn kautta.

Järjestelmä löytyy osoitteesta silpi.fi.