Järjestä ilmailutapahtuma!

TEKSTI Timo Hyvönen
KUVAT Timo Hyvönen
Joku muu kyllä tekee.

Tule mukaan talkoisiin ja luottamustoimintaan

Olin viikonloppuna mukana Kuhmon ilmailukerhon järjestämässä ilmailutapahtumassa. Tilaisuudessa esiteltiin kiinnostuneille ilmailua ja markkinoitiin lupakirjakursseja. Oli kahvia ja makkaraa — vetonaulana ilmainen makkara mopoilijoille. Paikalle saapui lentäjien lisäksi päivän mittaan muutama kymmenen ihmistä, innokkaita junnuja vanhempiensa kanssa, uteliaita aikuisia. Joku päätti liittyä kerhoonkin ja miettii lupakirjakurssia. Parasta kohderyhmää!

Ilmailutapahtumat pienestä suureen kiinnostavat ihmisiä. Olkoon se Ilmailuliiton päälentonäytös tai yhden valkoisen lentokoneen laskeutuminen korpikentälle, siitä kannattaa tiedottaa. Some-kanavat, paikallislehdet ja puskaradio toimivat. Tolppailmoituksillakin on aina paikallinen sijansa. Ilmailu on riemukasta ja kiehtovaa!

Viime vuonna riemu katosi kesken kaiken Selänpään ilmailutapahtumasta. Harmittava virhearviointi johti katastrofiin. Onnettomuustutkinta teki hyvää työtä syyn selvittämisessä ja Traficom reagoi välittömästi. Lentonäytösten lupakäytäntöjä tarkennettiin. Näytösten järjestäminen on kuitenkin edelleen hyvin mahdollista eikä ylitsepääsemättömän vaikeaa, kuten Mikkelin ilmailutapahtuman tuhatpäinen yleisö osoitti.

Kaikki ilmailutapahtumat eivät ole lentonäytöksiä, ja niiden järjestämisvaatimukset ovat paljon kevyempiä. Parhaimmillaan kuuma grilli ja makkara houkuttelijana ympäristön lentäjille ja kansalaisille riittävät. Toisessa päässä on tietenkin iso lentonäytös, jossa on kaikkea taitolennosta hävittäjiin. Jokainen on yhtä arvokas, kun tuomme ihmisiä ilmailun pariin. Järjestäkäämme siis jatkossakin ilmailutapahtumia – isoja ja paljon pieniäkin.

Joku Muu pääsi eläkkeelle
Räyskälässä on hieno Joku Muu -liivi talkootöiden helpottamiseksi. Joku Muu ei kuitenkaan enää tee kaikkea, vaan ilmailu kaipaa tekijöitä. Ilmailuliitossa voi aidosti vaikuttaa asioihin osallistumalla toimikuntien työhön tai hakeutumalla hallitukseen.

Toimikunnat koostuvat avainhenkilöistä, jotka toteuttavat käytännössä liiton strategiaa. Turvallisuutta edistetään turvallisuustoimikunnassa, joka on rakentanut SILPI-raportointijärjestelmän ja SMS-turvallisuushallintajärjestelmän jäsenkerhojen käyttöön.

Ilmailupaikoille on tehty miehittämättömän ilmailun toimintamallit ja korpikentille hyvä ympäristölupamalli. Liitto on aktiivinen Finavian ja muiden lentokenttätahojen kanssa lausuen ja sopien tarvittaessa yleisilmailun käytänteistä. Ilmailulajeja edistetään lajikohtaisissa toimikunnissa ja koulutustoimikunnassa ylläpitämällä koulutusohjelmia ja kelpoisuusmalleja sekä tietenkin ylläpitäen maajoukkuetoimintaa.

Joka vuosi puolet Ilmailuliiton hallituksesta on erovuorossa, ja uusia ideoita tarvitaan. Puheenjohtaja valitaan kahden vuoden välein. Minun viimeinen puheenjohtajavuoteni alkaa vuodenvaihteessa, joten hyviä ehdokkaita tähänkin palkitsevaan työhön tarvitaan. Vapaaehtoistyössä saa kokea tietenkin kritiikkiä ja arvostelua, mutta paljon enemmän isoa iloa ja onnistumisia. Lähde mukaan.

Timo Hyvönen
Kirjoittaja on Suomen Ilmailuliitto ry:n puheenjohtaja