Ilmailuliiton ultrakevyt- ja experimental-toimikunta myönsi vuoden 2024 rakentajapalkinnon espoolaiselle Niko Lambergille, jonka Van’s Aircraft RV-7A OH-XNL on upea taidonnäyte.
8000 tuntia ja vajaat neljä vuotta vaatinut projekti oli Lambergin ensimmäinen, mutta jatkoa on jo luvassa.
—Halusin ennen kaikkea nopean matkakoneen, jossa on riittävä toiminta-aika, Niko Lamberg kertaa tavatessamme Nummelassa.
Hän sanoo tutkineensa muitakin vaihtoehtoja, mutta lopulta valinta osui Van’siin, koska siitä kuului eri lähteistä vain hyvää eikä mitään negatiivista.
—Sain idean rakentamiseen syntymäpäivänäni vuonna 2019. Aivan ensimmäiseksi tilasin Van’silta harjoituskitit, jotka sisälsivät työkalupakin ja siiven osan rakentamisen. Nämä kokoamalla selviää itsellekin, onko minusta oikeasti tähän. Kasattuani harjoituskitit lähdin tehtaalle Oregoniin, jossa lensin RV-14:lla. Se vakuutti lopullisesti.
Palattuaan Suomeen Lamberg tilasi peräsinkitin, joka tuli maahan lokakuussa 2019. Työpaikan ja kodin puolivälistä löytyi sopiva vuokratila ja rakentaminen alkoi.
—Alussa lainasin työkaluja muilta rakentajilta, mutta todella paljon hankin myös itse. Lisäksi rakensin työpöytiä ja jigejä. Peltikoneen rakentaminen on paljon muutakin kuin niittaamista – pelkästään niittauksen valmisteluun kuuluu työstöä, poraamista, reikien muotoilua ja jäysteenpoistoa Lisäksi projektiin kuului paljon komposiittiosien viimeistelyä, kuten muoto- ja pyöräsuojat sekä moottoripellit. Joillekin alumiinilaaduille tein korroosiosuojauksen happoprimerilla, mutta valtaosan Alclad-osista jätin käsittelemättä, Lamberg kertoo.
Asiakas voi tilata rakennussarjan osat Van’s Aircaftilta haluamassaan järjestyksessä ja aikataulussa. Toimitukset tapahtuvat varastotilanteen ja tuotantoaikataulujen ehdoilla. Huomattuaan, että peräsinkitin rakentaminen sujui, Lamberg tilasi runkokitin, joka tuli sopivalla ajoituksella keväällä 2020 ja valmistui alle vuodessa. Ja kun runkokin edistyi, tilattiin siipikitti syyskuussa 2020. Johdotukset ja niiden suunnittelun Lamberg teki itse etsien tietoa monesta lähteestä.
—EAA:n jäsenyyteen kuului siihen aikaan sähkösuunnitteluohjelma. Materiaalit hankin pääasiassa Aircraft Sprucelta. Sain myös Jarmo Hakalalta paljon tietoa.
Rakennusprojektin valvojana toimi Jouni Teerikorpi, joka on itsekin rakentanut kaksi RV:tä. Toinen mentori oli Jukka Reikko, joka oli jo aiemmin rakentanut RV-7A:n.
—Tilasin runko- ja siipikitit Standard Build -kitteinä vastoin Jukan suositusta, molemmat kun olisi voinut tilata myös Quick Build -versioina, kuten kaikki muutkin kitit. Paljastin tämän kuitenkin Jukalle vasta kittien valmistuttua.
Standardikitit koostuvat osista, jotka rakentaja viimeistelee ja sen jälkeen niittaa ja pulttaa rakenteet valmiiksi. QuickBuild -kiteissä suurin osa niittauksista ja rakenteiden kokoonpanosta on tehty jo tehtaalla ja rakennusaika nopeutuu huomattavasti. Toki rakennussarjan hinta samalla nousee.
Niko Lamberg päätyi tehdasuuteen Lycoming O-360 moottoriin experimental-versiona. Sen kuten potkurinkin Lamberg tilasi Van’sin kautta, jolla on järkihintaiset sopimukset molempien valmistajien kanssa.
—Experimental-versiot maksavat huomattavasti tyyppihyväksyttyjä vähemmän, Lamberg huomauttaa.
Kabiinikuomu teetti työtä
Koko projektin haasteellisimpana osana Lamberg pitää kabiinikuomua, joka tuli tehtaalta yhtenä ”kuplana” ja leikattiin kahtia; varsinaiseksi kabiinikuomuksi sekä tavaratilan ikkunaksi. Van’sin ohje on, että kuomu ruuvataan, mutta Lamberg päätyi liimaamiseen.
—Muita ei-alumiinitöitä projektissa olivat komposiittiosat. Myös epoksin kanssa sai tehdä töitä. Oleellinen asia rakennustyössä onkin itsensä suojaaminen kemikaaleilta ja höyryiltä sekä toimittaessa sähkö ja paineilmatyökalujen kanssa. Mitään havereita ei rakennustyön aikana sattunut, Lamberg sanoo.
Maalin sijaan teippaus
Maalin sijasta Lambergin kone on päällystetty kokonaan vinyyliteipillä, mikä oli myös yksi vuoden rakentaja -palkinnon perusteluista.
Teippaus vapautti joitakin pohjamaalauksia lukuun ottamatta maalaustöiltä ja tuli edullisemmaksi. Tarvittaessa teippi voidaan helposti vaihtaa, jos tulee esimerkiksi paikkaustarvetta. Teipin kestävyys maalipintaan verrattuna selviää ajan kanssa, mutta 170 lentotunnin jälkeen se on virheetön.
Nokkapyöräkoneesta on hyvä näkyvyys
RV-7 rakennussarjan voi tilata joko kannus- tai nokkapyöräversiona. Telineratkaisua lukuun ottamatta perusrakenne on molemmissa sama. Lamberg valitsi nokkapyöräversion.
—Nokkapyöräkoneilla lentäminen oli entuudestaan tuttua. Molemmissa on toki omat etunsa. Kannuspyörä on yksinkertaisempi, kevyempi ja Van’sin speksien mukaan pari solmua nopeampi. Itse lennän pääasiassa asfalttikentiltä, joten vaakakupissa painoivat hyvä näkyvyys suoraan eteen rullatessa ja helpompi käsittely sivutuulessa.
Koelennot sujuivat odotetusti
Kone valmistui heinäkuussa 2023 ja se siirrettiin loppukokoonpanoa varten Nummelaan. Valmista tuli elokuussa 2023 mutta lentämiseenkin oli tullut taukoa.
—Menin kahtena viimeisenä vuotena sellaiseen moodiin, ettei lentäminen edes houkutellut, koska oli niin kova draivi rakentamisessa, sanoo Lamberg, joka koneen valmistuttua kävi lentämässä tyypit Jukka Reikon kanssa tämän RV-7A:lla.
Alkoi koelento-ohjelma, jonka määräysten mukaan tulee sisältää vähintään 25 lentotuntia. Lamberg lähes tuplasi määrän, koska halusi tehdä kaiken pieteetillä eikä kiirettä ollut. Koelento-ohjelman Lamberg laati itse ja se sujui samalla lailla odotetusti kuin varsinainen rakentaminenkin.
—Ja koska konetyyppi on taitolentokelpoinen, halusin tosittaa kaikki sallitut liikkeet. Itselläni ei ole taitolentokokemusta, mutta sain avuksi Hannu Halosen, jonka kanssa tämä osuus vietiin läpi kahdella lennolla.
Virheetöntä konetta ei ole
OH-XNL:n rakentaminen vei kolme vuotta ja yhdeksän kuukautta ja kesti noin 8 000 tuntia. Lamberg rakensi konetta vapaa-ajallaan: töiden jälkeen oli aina projektille aikaa kello 17–21 ja viikonloppuisin kahdeksan tuntia kumpanakin päivänä.
—Kokonaisuutena aikataulu meni kuten olin ajatellut, mutta kaikenlaisia pieniä yllätyksiä tuli matkan varrella, Lamberg muistelee.
Hän korostaa, että aivan kuten lentämisessä, harkintakyky ja tarkkaavaisuus pitää säilyttää koko rakennusprojektin ajan, etenkin silloin kun asiat alkavat muuttua rutiiniksi.
—Alussa kun luin muiden rakentajien virheistä, ajattelin, että eihän tuollaista minulle satu. Mutta kun koneessa on karkeasti 15 000 niittiä ja valtava määrä osia, on väistämätöntä, että jotain sattuu. Omalla kohdallani kaikki virheet olivat sellaisia, että korvaavia osia ei tarvinnut tilata. Muutama uneton yö tuli kuitenkin vietettyä, kun mietin pitääkö koko kone purkaa osiin ja aloittaa alusta. Ratkaisut kuitenkin löytyivät miettimisen ja muiden rakentajien konsultoinnin jälkeen, Lamberg kertoo.
—Rakentaminen on niin opettavainen prosessi, että on vaikea palata lähtötilanteeseen ajatuksella, että tekisin jotain toisin, Lamberg pohtii.
Lamberg kehuu Van’sin erinomaista teknistä tukea ja rakentajafoorumeita, joista saa paljon apua.
—Kaikki oli alussa uutta, ja ilman aiempaa rakennuskokemusta piti tukeutua vahvasti valmistajan rakennusohjeisiin ja tietojen hankkimiseen eri lähteistä muun muassa työmenetelmistä, hän sanoo.
—Tärkeää on myös osata antaa itselleen anteeksi ja hyväksyä liuta virheitä, jotka vain rakentaja huomaa. Uskon että mikä tahansa lentäväksi valmistunut rakennusprojekti on onnistunut, eikä yksikään kone ole täydellinen. Täydellisyyttä voi aina tavoitella, mutta kaikkea ei voi viilata loputtomiin. Osan asioista huomaa vasta lentovaiheessa. Jos yhtään virhettä ei anna itselleen anteeksi, projekti tuskin valmistuu. Seuraavaa konetta tehdessä voi taas yrittää kehittyä paremmaksi ja hyödyntää jo opittua, Lamberg kannustaa.
Niko Lambergin seuraavakin rakennusprojekti tulee olemaan RV-7A ja osa kiteistä on jo tilattu.
Niko Lamberg
* Ikä 49
* Viestintäalan yrittäjä
* Lentänyt 15 vuotta
* Kokonaislentokokemus noin 730 tuntia
* Lentokokemus RV-7A:lla noin 200 tuntia
RV-7A OH-XNL
* 2-paikkainen harrasterakenteinen lentokone
* Materiaali pääosin alumiinia, päällystetty teippaamalla
* Rakennussarjan valmistaja Van’s Aircraft, Inc. Aurora, Oregon, Yhdysvallat
* Kärkiväli 7,62, pituus 6,21, korkeus 2,39 metriä
* Nokkapyörälaskuteline
* Moottori Lycoming YO-360-EXP285 180 hv
* Potkuri Hartzell HC-G2YR-1NWX vakiokierrospotkuri, 2 lapaa, komposiittia
* Garmin G3X avioniikka kosketusnäytöillä, mm. GDU 460 PFD & MFD, G5, radiot, transponderi, ADS-B In & Out, autopilotti ja moottorin valvonta
* Tyhjäpaino 530 kg
* Maksimi lentoonlähtöpaino utility-luokassa (+4,4/-1,75 G) 817 kg
* Maksimi lentoonlähtöpaino taitolentoluokassa (+6,0/-3,0 G) 726 kg
* Sallittu matkatavaramäärä 45 kg
* Jyrkin nousukulma 65 KTS
* Paras nousunopeus 90 KTS
* Suurin sallittu nopeus 200 KTAS
Matkanopeus 75 % teholla170 KTAS, 65 % teholla 160 KTAS
* Paras liitonopeus ja lähestymisnopeus 90 KTS
* Nopeus loppuosalla 65–70 KTS
* Sakkausnopeus 50–55 KTS riippuen laippa-asetuksesta
* Liikehtimisnopeus 123 KTS
* Sallitut taitolentoliikkeet: syöksykierre, silmukka, kuubalainen, tynnyri, immelman, pystykäännös (Tässä yksilössä ei ole selkälentojärjestelmää, joten negatiiviset liikkeet ja selkälento eivät ole sallittuja.).
* Demonstroitu lakikorkeus 20 000 FT
* Toiminta-aika ja -matka täydellä tankkauksella (42 USG) 5 tuntia / 750 NM
Teippauksen edut maalaukseen verrattuna
* Voi tehdä lähes missä tahansa tiloissa, ei kemikaalihöyryjä.
* Suorat pinnat ja yksinkertaiset kaaret ovat helppoja teipata teipin ilmakanaviston ansiosta.
* Helposti irrotettavissa, mahdollistaa kokeilut.
* Monelta osin yhtä helppohoitoinen kuin maalipinta.
* Kestää polttoaineroiskeita.
* Helposti vaihdettavissa.
* Teippauksessa huomioitavaa
* Ei yhtä kestävä kuin maalipinta ja kuluu nopeammin.
* Öljylle altistuvat kohdat irtoavat ajan myötä reunoista, esimerkiksi koneen pohjassa.
* Kaarevien pintojen teippaus vaatii taitoa.
* Reunalakan käyttö ja keraaminen pinnoite todennäköisesi parantavat teipin kestävyyttä.