SIL 16 -lupakirja miehittämättömään ilmailuun

torstai 20.06.2024
TEKSTI Petri Kantola
Moottorilennokin lennätys on mahdollista SIL 16 -luvan kanssa jopa 300 metrin korkeuteen saakka haja-asutusalueella kun ilmatilan rakenne ja maariskit on huomioitu asianmukaisesti. Kuva: Heikki Tammisaari / Porvoon Ilmailukerho ry.

SIL16 on lennättäjän lupakirja. Se mahdollistaa monipuolisen harrastustoiminnan liiton jäsenille silloin, kun harrastetaan lennätyspaikkojen ulkopuolella ja toiminta vaatii avoimen kategorian rajoituksista poikkeamista. Kerhot voivat soveltaa lupaa myös omissa tapahtumissaan.

SIL 16 kattaa kaikki miehittämättömän ilmailun lajit Suomessa. Lupa on tarkoitettu vain harrastustoimintaan ja on voimassa koko Suomessa. SIL 16 on EU asetuksen artiklan 16 mukainen järjestely ja vastaa erityisen kategorian toimilupaa. Lennokkeja, helikoptereita ja pienoisraketteja voi lennättää asianmukaisella alueella 300 metrin korkeuteen asti ja liidokkeja hetkellisesti myös korkeammalla. FPV-lennätys on sallittu alle 30 metrin korkeudella ilman erillistä ilmatilatarkkailijaa. Kameralla varustetuilla miehittämättömillä ilma-aluksilla suurin lennätyskorkeus on aina 120 metriä. Keveillä drooneilla ja lennokeilla voi toimia myös tiheästi asutuilla alueilla. Lennättäjä määrittelee suojaetäisyydet lennätyspaikalla tehtävän turvallisuustarkastelun perusteella tapauskohtaisesti.

Toimilupa ei rajoitu ainoastaan C-merkittyyn kalustoon, vaan laitteet voivat olla esimerkiksi itse rakennettuja. Ainoastaan ilma-alusten suurin lentoonlähtöpaino on määritelty lajikohtaisesti.

Pätevöityminen ja osallistumisvaatimukset
SIL 16 on kokeneen harrastajan pätevöitymistutkinto ja antaa lisämahdollisuuksia harrastamiseen. Pätevyyden saavuttaminen edellyttää itsenäistä opiskelua verkkokurssilla ja kaluston käsittelyn sekä lennätyksen harjoittelua. Sen jälkeen suoritetaan kerhon järjestämä teoriakoe ja annetaan näyttö lennätysosaamisesta.

Toimintaluvan edellytyksenä on rekisteröityminen droneoperaattoriksi. Kauko-ohjaajan tulee olla täysi-ikäinen, suorittanut A1-A3-kauko-ohjaajan tutkinnon ja hänen tulee olla sekä Suomen Ilmailuliiton (SIL) että liiton jäsenyhdistyksen jäsen.

Ilmailuliiton jäsenyyteen kuuluu toiminnan vastuuvakuutus, joka Ilmailulain mukaan tulee olla erityisen kategorian mukaisessa toiminnassa.

Ilmatilarajoitukset ja VLOS-vaatimukset
Lennätystoiminta on sallittu valvomattomassa ilmatilassa, rajoittavan tai kieltävän UAS-ilmatilavyöhykkeen ulkopuolella sekä kielto- ja rajoitusalueiden ulkopuolella. Rajoittavalla UAS-ilmatilavyöhykkeellä voi toimia OPS M1-29 ilmailumääräyksen mukaisesti.

Lennätys on sallittu vain suoraan näköyhteyteen (VLOS) perustuen. FPV-lennätyksessä alle 30 metrin lentokorkeudella ei vaadita erillistä ilmatilan tarkkailijaa.

Suojaetäisyydet
Ennen lentoa suoritetaan koulutuksen mukainen lennätyspaikan huolellinen turvallisuustarkastelu. Muodollisia vaatimuksia suojaetäisyyksille ei ole, vaan ne arvioidaan aina tapauskohtaisesti ja tilanteen mukaan.

Vähimmäisetäisyys ulkosalle kokoontuneesta ihmisjoukosta on 50 metriä. Kerhojen tilaisuuksissa ja tapauskohtaisen turvallisuusarvion salliessa voidaan etäisyyttä pienentää 10 metriin. Tämä koskee esimerkiksi kisajärjestelyitä, joissa yleisön turvallisuus voidaan varmistaa sopivilla lentolinjoilla, turvaverkoilla jne.

Ilmoitusvelvollisuus
Lennätyksistä tehdään SIL 16 -toimintailmoitus FLYK-verkkopalveluun, johon luvanhaltijat kirjautuvat Ilmailuliiton jäsenrekisterin henkilökohtaisilla tunnuksilla. Ilmoitusten perusteella muut ilmatilan käyttäjät pystyvät varautumaan lennätystoimintaan.

Vahinko-, vaara- ja poikkeustilanteista tehdään ilmoitus Ilmailuliiton SILPI-ilmoituspalveluun. Onnettomuuksista sekä vakavista poikkeamatilanteista tehdään poikkeamailmoitus myös Traficomille.

SIL 16 kerhotoiminnassa
Kerho voi hyödyntää lupaa omissa tapahtumissaan. Luvan puitteissa voi esimerkiksi järjestää yleisötilaisuuksia, jossa suojaetäisyys on vain 10 metriä. Kerho voi myös järjestää ohjattuja tapahtumia, kuten leirit ja kilpailut, jonka osallistujat voivat toimia SIL 16 ehdoilla, vaikka kaikilla osallistujilla ei pätevyyttä olisikaan. Kerho vastaa tapahtumien turvallisuusjärjestelyistä niin, että toiminta tapahtuu lupaehtojen ja koulutuksen mukaisesti.

Liiton jäsenkerho voi halutessaan ryhtyä SIL 16 -operaattoriksi ja ottaa vastaan SIL 16 -tutkintoja. Kerho laatii toimintakäsikirjan ja nimeää tutkinnoista vastaavan henkilön.

Mistä lisätietoa ja miten lupakirjan voi saada?
Lisätietoja saa liiton Miehittämättömän ilmailun toimikunnalta (MIT). Tietoa löytyy myös osoitteesta www.lennokkimaarays.fi. Sivustolla on foorumi, jossa voi esittää kysymyksiä. Samasta osoitteesta löytyy myös verkkokurssi, joka on tarkoitettu itseopiskeluun ja on avoin kaikille. Sivustolta löytyy myös lisätietoa koulutuksesta, lupaehdoista ja vaatimuksista.

Varsinaiseen näyttötutkintoon voi ilmoittautua Verkkokurssin suorittamisen jälkeen. SIL 16 -lisenssi myönnetään hyväksytyn suorituksen jälkeen ja se astuu voimaan välittömästi. Lisenssi merkitään Ilmailuliiton jäsenrekisteriin.

SIL 16 -näyttötutkintoja järjestävät seuraavat kerhot ympäri Suomen:
• Kuopion lennokkikerho KIHU (www.kuopionlennokkikerho.fi)
• Porvoon Ilmailukerho (www.porvoonilmailukerho.fi)
• FPV Finland (www.fpvfinland.fi)
• Turun lennokkiseura (www.turunlennokkiseura.com)
• Seinäjoen RC-AirClub (www.seinajoenlennokkikerho.yhdistysavain.fi)
• RC-Nummela (www.rcnummela.yhdistysavain.fi/)
• Vehmaisten lennokkikerho
• Nastolan Ilmailukerho (Facebook-sivu)
• Oulun Ilmailukerho
• Imatran Ilmailukerho