Saara Nelimarkka ja Aino Isotalo voittivat piirustuskilpailussa omat sarjansa

Ilmailuliitto valitsi piirustuskilpailun voittajat ja lähetti parhaat piirustukset kansainvälisen Ilmailuliiton FAI:n piirustuskilpailuun. Suomen osakilpailuun lähetettiin 49 piirustusta. Piirustuksia tuli kilpailun kolmesta sarjasta kahteen, 10—13-vuotiaiden ja 6—9-vuotiaiden sarjaan.

Tämän vuonna kilpailun teema oli ilmaurheilu rauhanomaisen maailman puolesta. Urheilu yhdistää ihmisiä ja vahvistaa ihmisten välisiä myönteisiä suhteita.

Vanhempien sarjan voitti vaasalainen Saara Nelimarkka oivaltavalla piirustuksellaan, jossa  laskuvarjohyppääjät putoavat maiden lipuista tehdyillä laskuvarjoilla avaruudesta Maapalloa kohti. Samassa sarjassa toiseksi sijoittui vaasalainen Kerttu Tornikoski myöskin laskuvarjoaiheisella piirustuksella.  Piirustuksen hehkuva värimaailma sai liiton toimiston henkilökunnasta koostuvan raadin kiitokset. Kolmanneksi sijoittui pihtiputaalaisen  Inna Kinnusen kuumailmapalloaiheinen teos, joka ulottui avaruudesta ilmakehän kautta maahan saakka.

Nuorempien sarjan voitti Aino Isotalo Vaasasta. Raatia miellytti kuvan värimaailma ja ihmiset. Toiseksi sijoittui Lilja Losoi Sastamalasta. Hänen piirustuksessaan iloiset ihmiset lentävät kuumailmapallolla. Kolmanneksi sijoittui Aura Hämäläinen Saarijärveltä ilmailun monia mahdollisuuksia kuvaavalla piirustuksellaan.

Ilmailuliitto ilmoittaa voittajille henkilökohtaisesti ja postittaa heille palkinnot ja kunniakirjat.

10—13-vuotiaiden sarja

1.

Saara Nelimarkka

2.

Kerttu Tornikoski

3.

Inna Kinnunen

6—9-vuotiaiden sarja

1.

Aino Isotalo

2.

Lilja Losoi

3.

Aura Hämäläinen

Kilpailukutsu 2024

Kansainvälinen Ilmailuliiton FAI järjestää piirustuskilpailun

Kansainvälinen ilmailuliitto FAI järjestää vuosittain piirustuskilpailun 6–17-vuotiaille lapsille ja nuorille. Kilpailu on kaksiosainen. Suomen Ilmailuliitto ry järjestää Suomen esikarsinnan, jonka jälkeen kansainvälinen ilmailuliitto FAI valitsee koko kilpailun voittajat. Suomen Ilmailuliitto palkitsee sarjojen parhaat kunniakirjalla ja taiteilijatarvikkeilla. Voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti voitosta.

Kilpailuluokat vuonna 2024:
Ryhmä I  6–9 v. (1.1.2014 – 31.12.2017 syntyneet)
Ryhmä II 10–13 v. (1.1.2010 – 31.12.2013 syntyneet)
Ryhmä III  14–17 v. (1.1.2006– 31.12.2009 syntyneet)

Piirroksen koko on A3, ja sen voi toteuttaa vesiväreillä, öljyväreillä tusseilla tms, mutta ei lyijykynällä, hiilellä eikä muulla tahraavalla tai irtoavalla värillä. Piirustuksessa ei saa olla tekstiä.  Yksityiskohtaiset säännöt  löytyvät kansainvälisen ilmailuliiton FAI:n sivuilla.

Piirroksen taakse laitetaan seuraavat tiedot: tekijän nimi, osoite, syntymäaika, kansallisuus, koulun nimi ja osoite sekä teksti: I / We certify that this is the original and unassisted work of … (kilpailijan nimi). We certyfy that… (kilpailijan nimi) is a resident of Finland. Aikuinen, esimerkiksi opettaja allekirjoittaa piirroksen ja vakuuttaa yllä olevalla tekstillä, että se on lapsen tekemä.

Vuoden 2023 teema: Ilmaurheilua rauhaomaisen maailman puolesta – Air Sports for a peaceful World

Kuvitellaan rauhantäyteinen maailma, missä ihmiset elävät harmonisesti yhdessä. Heitä yhdistää yhteinen kiinnostuksen kohde, sellainen kuin ilmailu-urheilu, mikä luo ystävyyttä, ystävällisyyttä ja luottamusta.

Urheilu yhdistää ihmisiä ja vahvistaa ihmisten välisiä myönteisiä suhteita. Suhteet ylittävät erilaiset rajat ja edistävät parempaa, rauhanomaisempaa maailmaa. Urheilu edistää ihmisten yleismaailmallisten arvojen, kuten solidaarisuuden ja reilun pelin oppimista. Nämä arvot ulottuvat pitkälle jalkapallokentän, jäähallin tai lentokentän ulkopuolellekin.

Ihmiset, jotka eri puolilla maailmaa osallistuvat urheiluun tapaavat uusia ystäviä uusissa paikoissa. Ilmaurheilu voi edistää rauhanomaista yhteiskuntaa yhdistämällä ihmisiä. Ilmailu-urheilu ja ilmailun harrastaminen on monipuolista. Ilmailussa urheiluun ja harrastamiseen kuuluu esimerkiksi taitolentäminen ja laskuvarjohyppääminen sekä lentäminen riippu- ja varjoliitimillä, ultrakevytkoneilla, moottorikoneilla, helikoptereilla, purjelentokoneilla ja kuumailmapalloilla. Ilmailu-urheilua ja harrastamista on dronejen ja lennokkien lennättäminen sekä lennokkien ja experimental-koneiden rakentaminen.

Ilmailutaitojen lisäksi ilmailutoiminta mahdollistaa sosiaalisten taitojen, solidaarisuuden, ystävyyden ja suvaitsevaisuuden oppimista. Osoittamalla ystävällisyyttä ja kunnioitusta tapaamillemme ihmisille, voimme nähdä erojen ylitse ja työskennellä vaikeuksien ja ristiriitojen selvittämiseksi.

On aika tarttua siveltimiin ja kyniin! Kuvittele ilmaurheilu rauhanomaisessa maailmassa. Käytä mielikuvitustasi ja näytä, kuinka lentäjät, laskuvarjohyppääjät ja astronautit osoittavat ystävällisyyttä ja luottamusta toisilleen ja tulevat ystäviksi. Kuvaa ihmiset nauttimassa ilmaurheilusta ja ystävällisestä kisailusta, auttamassa toisiaan lentokentällä tai työskentelemässä yhdessä avaruudessa. Ilmaurheilu tuo ihmiset yhteen huolimatta heidän poliittisista ajatuksistaan, uskonnosta tai rodusta. Näytä, miten taide ja ilmaurheilu innostavat rakkauteen ja kunnioitukseen sekä taivaalla että sen ulkopuolella.

Teema esitellään kansainvälisen ilmailuliiton FAI:n sivuilla.

Tekijänoikeuksista

Piirustuksen lähettäjä antaa Ilmailuliitolle luvan käyttää piirustusta ilman erillistä korvausta viestinnässään (esimerkiksi kilpailuiden tuloksen julkistamisessa ja seuraavan vuoden kilpailun markkinoinnissa sekä esimerkiksi näyttelyn järjestämisessä). Suomessa järjestetyn kilpailun voittajakuvat lähetetään kansainväliseen Ilmailuliittoon FAI:hin. Kun FAI on vastaanottanut piirustukset, tekijänoikeudet siirtyvät FAI:lle.

Lähetysosoite

Lähetä piirustus Suomen Ilmailuliiton toimistoon maaliskuun 1.  päivään 2024. mennessä. Lähetettyjä piirustuksia ei palauteta, mutta piirustuksensa voi hakea kilpailun jälkeen Ilmailuliiton toimistosta. Osoite on:

Suomen Ilmailuliitto ry
Helsinki-Malmin lentoasema, rak 15.

Lisätietoja kilpailusta:
Jari Lehti