Luvat ja määräykset

Miehittämättömät ilma-alukset ovat monipuolinen harrasteilmailun  muoto ja  matalan kynnyksen toimintaa, johon on helppo tulla mukaan.

Harrastamiseen liittyy viranomaismääräyksiä. Suomessa yleisesti harrastetaan avoimessa luokassa, lennätyspaikoilla ja / tai  SIL16-toimiluvalla. Ilmailuliitto tarjoaa jäsenilleen ja kerhoille valmiit luvat sekä palvelut, joiden avulla harrastaminen on joustavampaa, turvallista ja helppoa.

Liiton jäsenkerhoissa voi harrastaa vakiintuneilla kenttäalueilla. Suomessa on jo lähes sata ilmailumääräyksellä perustettua vakituista lennätyspaikkaa. Harrastaminen on helppoa, koska rajoituksia on vähän ja turvallista toimintaa ohjataan helposti ymmärrettävillä kenttäsäännöillä.

Ilmailuliiton jäsenten ja kerhojen harrastusmahdollisuudet ovat paljon paremmat myös kenttien ulkopuolella. SIL16 on kuin lentäjän lupakirja mutta miehittämättömään ilmailuun. Turvallisuuden hallinta perustuu lennättäjän osaamiseen ja mahdollistaa avointa luokkaa joustavamman harrastamisen. Lennätä siellä missä haluat ja millä haluat, vaikka itserakennetulla lennokilla mökkirannassasi.

Määräyksistä ja liiton erikoisluvista löydät kattavasti lisätietoa lennokkimaarays.fi -sivustolta

Lentopaikat

Termiikkiennuste

Ilmailukartta

Flygt

Jäsenkerhot

Suomen Ilmailuliitolla on ympäri maata yli 200 jäsenkerhoa, joissa ilmailua harrastetaan.

ETSI JÄSENKERHOJA