Suomen Ilmailuliitto – 100 vuotta järjestäytynyttä ilmailua

Liiton ajanlasku alkaa Suomen Ilmailuklubin perustamiskokouksesta 30.11.1919. Tuolloin klubin sääntöjen mukaisen toiminnan tarkoituksena oli kaikin tavoin vilkastuttaa siviili- ja sotilasilmailua Suomessa kaikilla sen sovelluttamisaloilla, sekä urheilullisella että tieteellisellä. Vuosina 1925–1944 toiminta oli osa Suomen Ilmapuolustusliittoa. Jatkosodan jälkeen valvontakomission vaatimuksesta Ilmapuolustusliitto lakkautettiin ja liiton osana olleen Suomen Ilmailuklubin säännöt ja nimi muutettiin. Vuodesta 1945 toimintaa on jatkanut Suomen Ilmailuliitto – Finlands Flygförbund ry.

Juhlavuosi

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on juhlavuoden virallinen suojelija.

Juhlavuotemme koostui erilaisista tapahtumista ja kampanjoista.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimi Ilmailuliiton 100-vuotisjuhlavuoden virallisena suojelijana.

Juhlavuoden loppuun asti kestävällä Anna unelmille siivet -rahankeräyksellä kerättiin varoja nuorten, erityisesti vähävaraisten nuorten ilmailuharrastamisen mahdollistamiseksi.

Kesällä juhlittiin Ilmailuliitto 100 -juhlalentonäytöksellä Turussa.

Liiton syntymäpäivänä järjestettin liiton syyskokous ja ainutlaatuinen illallistilaisuus, juhlagaala Helsingissä Vanhalla ylioppilastalolla.

Julkaisimmejuhlavuoden kunniaksi tarinakirjan mielenkiintoisista ilmailutarinoista.  Lisäksi toteutimme kaikille ilmailijoille tarkoitetun Lennähdä luovuttamaan -verenluovutuskampanjan.

Ilmailuliitto juhli myös urheilijoidensa kanssa juhlavuotta. Suomen mestaruuskilpailujen kulta-, hopea- ja pronssimitalit ovat juhlavuonna Ilmailuliitto 100 vuotta -teemaisia. Kansainvälisissä arvokilpailuissa menestyviä palkittiin erikseen. Näin kannustime menestymään ilmaurheilussa juhlavuoden aikana.

Ilmailuliiton jäsenkerhot käyttivät omassa viestinnässään Ilmailuliitto 100 -logoa juhlavuoden ajan.

Juhlaseminaari 30.3.

>> Juhlaseminaarin tallenne

Ilmailuliitto 100 vuotta -juhlalentonäytös 15. – 16.6. Turussa

Ilmailualan ykköstapahtumassa yleisöllä on ainutlaatuinen mahdollisuus kuulla suihkuhävittäjien jälkipolton jyrinää ja nähdä klassista taitolentoa, pelastushelikoptereita, muodostelmalentoa ja kokea ilmailun huumaa sen eri muodoissa Turun lentoasemalla.

>> Näytöksen verkkosivut

TARINATIIMAA 15.10.

Suomen Ilmailuliitto juhlii tänä vuonna 100-vuotista lentoaan. Sen kunniaksi Ilmailuliitto on koonnut ilmailijoiden tarinoita kansien väliin TARINATIIMAA -juhlakirjaan. Kirjan julkistuspäivä on 15.10.2019.

>> TARINATIIMAA

Iltajuhla 30.11.