Jussi Forss voitti siimaohjattujen taistelulennokkien Suomen mestaruuden

tiistai 03.09.2024
TEKSTI Kirsi Seppälä
KUVAT Lasse Forss
Yhteiskuvassa ovat kilpailuiden johtaja Mika Salolahti ja kilpailijat Timo Forss, Kim Henriksson, Jussi Frisk, Laura Leino, Kimmo Valkonen ja Jussi Forss (edessä). Kuva: Lasse Forss.

Kaksinkertainen maailmanmestari Jussi Forss voitti siimaohjattujen taistelulennokkien Suomen mestaruuden. Voiton myötä varmistui, että hän edustaa lajissaan Suomea ensi vuoden Euroopan mestaruuskilpailuissa.

—Voitin SM-kisat vanhalla rutiinilla. Taitoeroa on seuraaviin pilotteihin, tuore Suomen mestari Jussi Forss kertoi.

Vaikka Jussi Forss on voittanut jo 17 SM-kilpailua, joista 10 viimeisintä perättäin, hän osallistuu niihin edelleen.

—Kilpailut toimivat karsintakilpailuna seuraaviin EM-kilpailuihin. EM- ja MM-kilpailut vuorottelevat eri vuosina, hän kertoo.

Tänä vuonna Forssille jäi vähän aikaa valmistautua SM-kilpailuihin. Kilpailut pidettiin kaksi viikkoa MM-kilpailuihin jälkeen, mutta Suomeen joukkue tuli vasta viikkoa ennen Suomen mestaruuksia.

—MM-kilpailut olivat vielä mielen päällä. Finaalissa Timo Forssia vastaan tein tiukan eron syötöissä ja heti pari katkoa perään. Näin erä ratkesi voitokseni. Kimmo Valkosta vastaan oli tiukka erä myös, Jussi Forss kuvailee.

Kilpailussa lennätettiin viisi kierrosta

—Lennätin puhtaalla pelillä ilman tappioita voittoon. Minulla oli neljä lennätystä ilman tappiota. Kyseessä on pudotuspeli, missä kerran saa hävitä mutta toisesta tappiosta putoaa pois. Minulle ei tullut yhtään tappiota, hän selventää.

Jussi Forss toteaa, että kilpailijoiden lennätystavan tunteminen auttaa kilpailuissa.

—Tunnen muiden persoonallisen tyylin, ja heidän on vaikea yllättää minua, hän toteaa.

—Jos esimerkiksi MM:issä parempi häviää vaikka junnulle tai tulee tasapeli, uusinnassa vanhempi kilpailija ajaa usein erän kotiin, koska tuntee jo siinä vaiheessa toisen lennätystyylin. Jos mestari tekee virheen, hän pystyy korjata ajoaan, mutta kokemattomampi vastustaja ei pysty enää uudestaan ylittää suoritustasoaan, Jussi Forss vertailee.

Kisat käytiin tutulla porukalla

Lennokkipojat ry järjesti siimaohjattujen taistelulennokkien Suomen mestaruuskilpailut Petikossa Vantaalla elokuun lopussa.  Kilpailuiden johtajana ja tuomarina toimi Mika Salolahti. Ajanottajatiimejä oli kaksi; tiimit ottavat aikaa ja laskevat leikkaukset.

—Kilpailut saatiin vietyä hyvin läpi. Aamupäivällä oli sadetta ja odotimme, että sää selkeni, mutta sen jälkeen oli hyvää säätä. Kilpailu meni rutiinilla läpi. Kaikilla oli kalustoa riittävästi, vaikka joutuivat ajamaan eriä läpi peräkkäin, Timo Forss kertoo.

—Osallistujia oli vähän, kuusi. Joka vuosi ei ole samat osallistujat, vaan vähän vaihteluakin on. Lennokeissa on se ongelma, että meillä on paljon kilpailuluokkia ja osallistujat hajaantuvat moneen eri luokkaan. Jotta harrastajia tulisi lisää, se vaatisi systemaattista juniorityötä, mihin kerholla ei ole resursseja, Timo Forss jatkaa.

Tulokset

1. Jussi Forss
  2. Timo Forss
  3. Kimmo Valkonen
  4. Laura Leino
  5. Jussi Frisk ja Kim Henriksson (jaettu sija)

***

Kiinnostuitko ilmailusta ja lennokeistaIlmailuliiton verkkosivuilla voit tutustua eri ilmailulajeihin ja Ilmailuliiton toimintaan. Haluatko mukaan harrastukseen? Etsi sinua lähin ilmailukerho ja liity jäseneksi niin pääset harrastukseen mukaan. Ilmailuliiton jäsenyys kannattaa, sillä yksi jäseneduistamme on vakuutus.