Lentonäytöksessä luodaan elämyksiä katsojille

perjantai 19.05.2023
TEKSTI Perttu Karivalo
KUVAT Perttu Karivalo, Ari Pirilä, Viron ilmavoimat
Harri Kanto Harri on esiintynyt useissa päälentonäytöksissä OH-OBO:ksi rekisteröidyllä Extrallaan. Kuva: Ari Pirilä

Mikä on hienoin lentokone lentonäytöksessä? Se on kysymys, jonka kuulee usein ennen ja jälkeen lentonäytöksen. Kysymys on odotettu, mutta onko siihen oikeata vastausta? Varsinkin media kysyy minulta lentonäytöksen johtajana usein tätä.

Vuosia sitten olin Ilmailuliiton päälentonäytöksen jälkeen ulkoiluttamassa koiraamme vaimoni kanssa, kun naapurin rouva miehensä kanssa tuli vastaan. Kohdatessamme naapurin rouva hyppäsi kaulaani ja sanoi: ”Perttu, se oli ihanaa, aivan mahtavaa, en olisi uskonut, kiitos.” Tässä vaiheessa oma vaimoni ja naapurin mies katsoi meitä hieman ihmetellen, kunnes naapurin rouva jatkoi: ”en ollut ikinä käynyt lentonäytöksessä, se oli aivan uskomaton kokemus.”

Tässä vaiheessa minä esitin odotetun kysymyksen ja kysyin mikä lentokone tai esitys oli se mieleenpainuvin? Vastaus oli: ”Koneet temppuili taivaalla, tuoksui se palanut lentokonepolttoaine, jyrinä tuntui kropassa, ja ne savut ja värit taivaalla, ne äänet, aivan uskomatonta!”

Näytös on kokonaisuus
Sainko siis vastauksen kysymykseeni? Sain ja varsin hyvän vastauksen. Naapurin rouva oli saanut elämyksen, jota hän ei ollut koskaan kokenut. Se paras esiintyjä oli koko näytös, se kokemus, se tuntemus, jonka hän oli saanut lentonäytöksestä. Ymmärsin tuolloin lopullisesti, että teemme työtä, jolla on tarkoitus, me luomme lentonäytöksissä elämyksiä ihmisille. Teemme kokemuksia, joita monet eivät ole koskaan kokeneet. Jos jokainen lentonäytöksessä kävijä kokisi samalla lailla, niin lentonäytösten ja ilmailun suosio nousisi merkittävästi.

Miten tähän päästään? Lentonäytöksen järjestäjän, esiintyjien, talkoolaisten ja kaikkien mukana olevien tulee tehdä yhdessä töitä tämän asian eteen. Pitämällä mielessä se, että lentonäytösyleisö on se tärkein näytöksessä. Sitä kautta Ilmailuliiton jäsenkerhot saavat lisää jäseniä, Ilmavoimat ja lentokoulut uusia oppilaita, lentokoneasentajalinjat hyviä hakijoita ja saamme ilmailun pariin uusia harrastajia. Tämä ei ole mahdollista, jos emme avoimesti juttele yleisölle ja esittele konekalustoa ja toimintaa. On meidän jokaisen vastuulla kertoa ilmailusta harrastuksena ja ammattina niin lentonäytöksissä kuin muussa toiminnassa.

No mikä on sitten se hienoin esiintyjä Turussa. Tähän on mahdotonta vastata, mutta nostan esille muutaman esiintyjän, joita Suomessa ei ole aikaisemmin nähty, ovat harvinaista nähdä lentonäytöksessä tai mielenkiintoisia tutustua.

Kuvassa koneensa siivellä istuskeleva Sten Stockmann lentää Extralla taitolennon pariesityksen Harri Kannon kanssa. Kuva: Harri Kanto

Extrojen taitolentoesitys
Harri Kanto ja Sten Stockmann ovat harjoitelleet kahden Extra-taitolentokoneen pariesityksen. Tämä on aivan uusi esitys ja yleisö pääsee näkemään esityksen ensimmäistä kertaa lentonäytöksessä Turussa. Molemmat lentäjät ovat lentäneet taitolentoa pitkään ja Harri on esiintynyt useissa päälentonäytöksissä OH-OBO Extrallaan. Nyt luvassa on uusi mielenkiintoinen ja näyttävä esitys.

M-28 on jatkokehitelmä Antonov An-28 kuljetuskoneesta. Kuva: Viron ilmavoimat
Liettuan ilmavoimien kalustona on lähinnä helikoptereita ja kuljetuskoneita. Kuvassa on Eurocopter AS365 Dauphin. Kuva: Liettuan ilmavoimat

Harvinaiset vieraat: Viro ja Liettua
Baltian maiden itsenäistyttyä Viro, Latvia ja Liettua muodostivat omat ilmavoimat. Kullakin maalla on nykyään pienet ilmavoimat, joilla ei ole hävittäjäkalustoa. Konekalustona ovat lähinnä helikopterit ja kuljetuskoneet. Baltian maiden konekalustoa on nähty Suomen lentonäytöksissä todella vähän. Latvian Ilmavoimien Mi-2 helikopteri oli maanäyttelyssä Oulussa 1997, muuten osallistuminen on ollut olematonta.

Turussa tämä korjaantuu. Viron Ilmavoimien M-28 Skytruck, kaksimoottorinen kuljetuskone, on mielenkiintoinen osallistuja maanäyttelyssä. M-28 on Antonov An-28 kuljetuskoneen jatkokehitelmä. Puolalainen PZL modernisoi koneen ja myi sitä muun muassa C-145A tyyppimerkinnällä USA:n puolustusvoimien erikoisjoukoille. USA lahjoitti 2019 kaksi C-145A konetta ilmavoimille Viroon, jossa ne lentävät M-28 Skytruck tyyppimerkinnällä.
Liettuan ilmavoimat lähettää maanäyttelyyn Turkuun AS365 Panther meripelastushelikopterin, legendaarisen Mi-8 kuljetushelikopterin ja L-410 kuljetuskoneen. Tämä on ensimmäinen kerta kun Liettuan ilmavoimat osallistuu lentonäytökseen Suomessa.

Luftwaffe käyttää Open Skies lentoihin modifioitua Airbus A319CJ matkustajakoneen business versiota. Kuva: Perttu Karivalo

Avoin taivas -sopimuksen kone esillä
Saksan Ilmavoimat eli Luftwaffe lentää Turkuun A319 Open Skies -koneen. A319 matkustajakoneesta modifioitu Open Skies -versio on suunniteltu valvontalentoihin. Treaty on Open Skies eli Avoin taivas -sopimus on osa Etyjin asevalvontajärjestelmää. Sopimuksen 34 allekirjoittajamaata tekevät aseettomia valvonta- ja kuvauslentoja toistensa ilmatiloissa.

Avoin taivas -sopimusta pannaan aktiivisesti toimeen ja se onkin eräs toimivimmista asevalvontasopimuksista. Valvontalentojen avulla sopijamaat pysyvät ajan tasalla toistensa sotilaallisesta kehityksestä. Suomi on ollut mukana sopimuksessa vuodesta 2003. Sopimukseen kuuluvat myös kaikki Suomen naapurimaat. Suomi ottaa vuosittain vastaan keskimäärin viisi Open Skies -lentoa. Suomi pyrkii itse tekemään vuodessa vähintään kaksi lentoa muihin sopijavaltioihin, muun muassa Venäjälle. Yhteensä sopimuksen puitteissa tehdään vuodessa yli sata lentoa ympäri maailmaa. Lennoilta taltioitu materiaali on kaikille sopijamaille vapaasti saatavilla.

Turun lentonäytös on myös ensimmäinen lentonäytös NATO:n jäsenenä ja se nostaa merkittävästi NATO-maiden sotilaskoneiden osallistumista Turun lentonäytökseen.

Sinäkin voit harrastaa ilmailua
Suomen Ilmailuliiton jäsenkerhot ovat vahvasti mukana Turun lentonäytöksessä. Kiinnostaako sinua lennokit, purjelento, moottorilento, laskuvarjohyppääminen tai varjoliito? Ilmailuliiton ja sen jäsenkerhojen toimintaan pääsee helposti tutustumaan Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksessä. Kannattaa ehdottomasti jutella kerhojen edustajille ja tutustua ilmailun eri lajeihin.
Tässä vain muutama nosto mitä Turussa on nähtävänä ja koettavana.

Mikä on sitten se paras esiintyjä?
Se joka antaa elämyksen katsojalleen. Se joka saa katsojan tuntemaan koko kropallaan näytöksen, sen äänet ja tunteet. Se joka saa naaman hymyilemään onnellisesti. Se joka ohjaa ilmailun uralle, harrastajana tai ammattilaisena. Se joka tuottaa hyvän mielen ja ilon.

Mikä on sitten lentonäytöksen johtajalle henkilökohtaisesti se paras esiintyjä? Se, joka saa jatkossakin näytöksessä käyneen ihmisen hyppäämään kaulaan ja kiittelemään upeasta elämyksestä.