Suomen Ilmailuliitto muuttaa Vantaalle

tiistai 13.02.2024
TEKSTI Timo Hyvönen
Ilmailuliiton Pilvilinna-niminen toimisto Malmilla puretaan. Liiton toimisto muuttaa Vantaalle Lentäjäntie 3:een.

Suomen Ilmailuliitto joutuu luopumaan vuonna 1985 rakentamastaan toimitalosta. Helsingin kaupunki on irtisanonut Helsinki-Malmin lentoasema-alueella olevan toimitalon maanvuokrasopimuksen, jonka Ilmailuliitto aikanaan teki Ilmailulaitoksen kanssa. Sopimus siirtyi Finavian kautta Helsingin kaupungille vuonna 2016. Helsinki on nyt hankkinut oikeudesta häätötuomion, jonka mukaan liiton tulee tyhjentää ja purkaa toimitalonsa kevään 2024 aikana.

Liitto on pyrkinyt vuosien ajan yhteistyöhön Helsingin kaupungin kanssa. Tavoite on ollut säilyttää ilmailun toiminta- ja harrastusmahdollisuudet pääkaupungissamme. Aloitteet ja neuvottelut pormestarin, elinkeinojohtajan tai virkamiesten kanssa eivät ole johtaneet konkreettisiin mahdollisuuksiin.

Kaupungin nykyinen johto ei ole vastannut liiton keskustelupyyntöihin, vaan on vienyt häätöä eteenpäin oikeusteitse. Käsittelyjen kiirehtimisestä ja lausuntojen sanamuodoista on tullut selväksi, ettei Helsingissä ole tilaa ilmailulle, vaikka Helsinki-Malmi on suljettunakin edelleen virallinen lentopaikka.

Ilmailuliiton hallitus on päättänyt esittää liiton kevätkokoukselle 2024 muuttaa liiton kotipaikaksi Vantaa. Vantaa on ilmailukaupunkina toivottanut liiton tervetulleeksi. Finavian toimitilojen yhteydestä on löydetty uudet toimitilat, joihin on mainiot liikenneyhteydet kaikkialta Suomesta rautateitse, maanteitse ja ilmateitse.

Suomen Ilmailuliitto perustettiin vuonna 1919 Helsingin keskustassa, hotelli Seurahuoneella. Vuonna 2019 samassa neuvotteluhuoneessa vietettiin 100-vuotisjuhlallisuudet vielä toiveikkaana tulevaisuuden mahdollisuuksista Helsingissä. Vuonna 1985 Ilmailuliitto investoi omaan toimitaloon Helsinki-Malmin lentoasemalle, jonka lentotoiminnan mahdollistanut maanvuokrasopimus oli “ikuinen” vuoteen 2034 asti. Vastuun siirryttyä Helsingin kaupungille sopimus on kuitenkin muutettu ja irtisanottu yksipuolisesti.

Liiton henkilöstö valmistautuu parhaillaan kiireisesti pakkomuuttoon. Suomen urheilumuseo inventoi liiton arkistoja pelastaakseen vuosisataiset historiatiedot jälkipolville. Toimitalon purkulupaa joudutaan hakemaan Helsingin kaupungilta. Purkukustannus on liitolle taloudellisesti erittäin merkittävä kuluerä.

Toiminnan kannalta muutos on myös positiivinen asia. Nyt liitto pääsee toimimaan ja kehittymään kannustavassa ympäristössä, lähempänä aktiivista jäsenkuntaansa. Odotamme yhteistyötä Vantaan kaupungin ja muiden ilmailutoimijoiden kanssa innolla.